Ćwiczymy motorykę małą – gumki recepturki

with 1 komentarz

W pedagogice Montessori bardzo często pojawiają się dwie frazy: motoryka duża i motoryka mała.

Motoryka duża, czyli wszystkie ”duże ruchy”, które wykonuje dziecko rozwija się najpierw. Jest to chodzenie, skakanie, turlanie się, jeżdżenie na rowerze czy hulajnodze, pływanie, wspinanie, wdrapywanie się itp. Rozwijają one cały układ nerwowy a pominięcie jakiegokolwiek etapu może mieć skutki w dalszym rozwoju, np. w motoryce małej i dalej w rozwoju mowy dziecka. Mała motoryka dotyczy wszlekich czynności wykonywanych całą ręką i ramieniem, potem dłońmi a następnie paluszkami. Ruchy te nie angażują całego ciała tak jak to robi motoryka duża. Wymaga jednak koncentracji, wzmożonej uwagi i skupienia. Zalicza się do niej rysowanie, malowanie, modelowanie, wycinanie, wyklejanie, jedzenie palcami, później zapisania guzików czy zamków czy przygotowywanie posiłków.

 

Widzimy, że dziecko kroczy po drodze do osiągania coraz większej niezależności, chce ono działać, czyniąc wszystko w swój sposób: przenosząc rzeczy, rozbierając czy ubierając się, jedząc. Nie zaczyna ono czynić tych rzeczy z naszego polecenia, wręcz odwrotnie, dziecko czuje wewnętrzny pęd, swojego rodzaju życiowy impuls, który każe mu postępować w ten sposób. My, zabraniając mu wykonywać tego rodzaju czynności, nie przeciwstawiamy się dziecku, lecz naturze. Nie walczymy wtedy z wolą dziecka, ono tylko współpracuje z naturą i słucha jej poleceń, krok po kroku, najpierw w jednej rzeczy, później w kolejnych osiągając w ten sposób coraz większą niezależność od ludzi, którzy go otaczają aż do momentu, w którym będzie chciało osiągnąć również niezależność mentalną. Wtedy zacznie ono rozwijać swój umysł już nie za pomocą doświadczeń kogoś innego, lecz swoich własnych.
                                                                                                                                 Maria Montessori

 

Chciałam się z wami podzielić naszymi czynnościami, które ćwiczą motorykę małą, czyli rękę, z wykorzystaniem gumek recepturek. Mam nadzieję, że będą dla was świetną inspiracją do zabaw – prac z waszym dzieckiem lub dziećmi.

 

 


W pracy z tubą dziecko nie tylko ćwiczy paluszki ale również rozróżnianie kolorów. Materiały te zrobione są z tego co akurat mieliśmy pod ręką. Czyli tubę po papierze kuchennym, kolorowy papier do naklejania i gumki recepturki, których mieliśmy od groma.

 

 


Tutaj dziecko ma na celu naciągnięcie gumek na kostkę. Jest to narawdę fajna zabawa i w dodatku ćwiczy małe paluszki. Przygotowanie tej aktywności zajęło mi minutę a malutka miała zajęcia na 10 minut, parę razy dziennie.

 

Obie aktywności fajnie rozwijają, są praktycznie zero kosztowe i dają wykonawcy tej pracy dużą satysfakcję, szczególnie kiedy widzi się wzrok dziecka na sobie i słyszy się: ”Oooo! Mamusiu, co to? Co to dla mnie dzisiaj przygotowałaś?” 🙂

 

 

Więcej o Montessori możesz poczytać w poniższym artykule

Montessori w twoim domu